Azt hiszem senkinek se mondok újat azzal, hogy a tudatmódosítók használata egyidős az emberiséggel. Igaz, eleinte csak nagyon komoly okkal használták, az erre kiválasztott emberek,

pl sámánok a gyógyításhoz. A mai kor embere sajnos többnyire öncélűan

és önrombolóan , mértéket nem ismerve él vissza vele, remélve, hogy

ezzel megoldja a gondjait. De gondoltátok volna, hogy van egy lassan 50

éves művészeti irányzat, ami 
szintén a tudatmódosításon, tágításon alapszik.

A

látomás- vagy pszichedelikus művészet a kortárs művészeten belül egy

fontos ‘alternatív’ vonulat. Erős, hatalmas,és komoly követői vannak,

mert komoly emberi témákkal foglalkozik … és mert nagy része a művekne
k– (mint Grey festményei is ) – finoman munkáltak és gyönyörűek” (–Rátalálhatunk

Dali szürreális képei között is, hisz akarva-akaratlan, mind a művész

életmódja, mind a kifejezési stílusa, mind a szemlélete
ezt az irányt tartja, legfeljebb nála a színek harsányságát hiányolhatjuk.)

 A

pszichedelikus jelző gyakorlatilag mindenre vonatkozhat, ami a tudat

“kitágulásával” kapcsolatos. Mindenekelőtt a kábítószerek keltenek

ilyen élményt: fantasztikus víziók és hallucinációk mellett a külvilág

érzékelésének és megismerésének felfokozott módját, az “Én”, sőt a

tudatalatti felszabadítását.Az is bizonyított tény, hogy a

tudatmódosítószerek csupán a látomások ” megálmodását” segítik elő,

viszont az alkotások az  ezt követő munka már bizony a művész

esetenként több hónapig tartó kitartó és szorgalmas erőfeszítései

alapján születnek. (Miközben az

úgynevezett “magas művészetben” egyfajta hűvös, analitikus  szemlélet

uralkodott, a szubkultúrák lehetőleg mindent a “szem orgazmusának”
(Timothy Leary) szolgálatába

állítottak, attól sem riadva vissza, hogy eklektikusan kapcsoljanak

össze egymástól távoli stílusokat, műfajokat és eljárásokat.)


A

különféle pszichedelikus hatások következetes alkalmazása a 60-as

években kialakuló underground kultúrák talán legfontosabb

jellegzetessége, ekkor
minden esélye megvolt arra, hogy messze túl a divaton, általános ízléssé, filozófiává és életstílussá váljék.

A második világháború végén beinduló hippy korszak ösztönösen teret adott neki.

Ide

sorolhatók az akkori koncertplakátok és lemezborítók. Olyan

együttesekhez kötődnek, mint a Pink Floyd,  Doors, de már a Beatlesnél

és Jimmy Hendrixnél is találkozunk a nyomaival.


A

színek éles körvonalúak,  elcsúsztatva helyezkednek; színük vakítóan

kék és vörös, így szemünket az éles kontúrok mentén azonnal kegyetlen

lüktetésre készteti, különösen, ha a festék „világít”, foszforeszkál.

Ma  pszichedelikus lehet egy ruha, egy plakát, egy könyvillusztráció, egy kifestett autó vagy egy misztikus látomás is.

 

(A pszichedelizmus orgiasztikus eklektikájának legnagyobb mesterei az

USCO és a Sensual Laboratory nevű multimédia-csoport tagjai voltak, az

underground sajtó illusztrátorai közül pedig mindenekelőtt Alan

Albridge, Michael English és Martin Sharp nevét érdemes kiemelni.)

20.

században még senkinek, semmilyen irányzatnak nem sikerül olyan

lenyűgöző szabadossággal egyeztetni az ellentéteket, mint a

pszichedelizmusnak. A geometrikus szigort használja fel a lüktető

életerő kifejezésére.


A

legszebb az egészben, ha több művészeti ág kapcsolódik össze, például,

mikor rockzenei koncerteken színes képek vannak kivetítve, amik együtt

vibrálnak a zene ritmusával,sőt  ezt a goakedvelők is ismerheti, mert

a  pszichedelikus hatások első számú médiuma a fényeffektusokkal kísért

koncertek.

Bár

lehet, hogy az eddigiek kissé elvontnak tünnek első hallásra, felhívom

a figyelmet, hogy láthattatok ti is ilyesmit élőben, nem is olyan

régen, itt Pesten,


“Koncertek

a fényben”címmel , mikor a zenekarok úgy szórakoztattak, hogy közben az

Erzsébet hídat nagy teljesítményű színes kivetítőkkel fénylő ábrákkal

burkolták be.

De a Millenáris park és a Parlament is kapott hasonló “díszruhát.

Érdemes megnézni a kortárs alkotók munkáit is, csodálatos  elvarázsolt világok képeivel találkozhatunk.

Tovább a blogra »